Hantera negativa tankar

Vi har alla fallit in i negativa tankebanor i livet. Och de kan stundvis vara svåra att komma ur. Ibland är det väldigt lite som krävs för att dessa tankar ska komma till ytan och när de väl börjar kan de vara som en snöboll som rullar utför en brant, snötäckt backe. Att veta hur man hanterar och blir kvitt dessa tankar är ett viktigt verktyg att bära med sig.

Man kommer aldrig att kunna undvika negativa tankar. Att försöka detta kan leda till att man hellre förtränger saker än hanterar dem, vilket kan leda till mycket värre resultat senare i livet. Första steget mot att lära sig hantera negativa tankar är därför att vara medveten om dem. Det är nästan som att försöka vara en oberoende åskådare av sina egna tankar och försöka se på det objektivt.

Att vara fysiskt aktivt kan också hjälpa. Många studier har visat på positiva effekter av motion för hjälpa personer med depression. Och medan negativa tankar självfallet inte är samma sak kan motion hjälpa av samma anledning. När vi motionerar belönar kroppen oss med ett flertal lyckohormoner som lyfter humöret. Och som en bonus får vi även mer energi av att motionera.

Vår omgivning kan också vara en betydelsefull faktor i vårt tänkande. När man upplever negativitet kan det vara bra att försöka omge sig av positiva personer och delta i roliga aktiviteter. Det blir betydligt lättare att fokusera på allt det bra i livet och kan hjälpa att sätta de negativa tankarna i perspektiv.

Men det finns också tillfällen då negativa tankar kan bli för mycket för somliga att hantera och pågå längre tid. Då är det bäst att söka hjälp från någon som har erfarenhet av att guida personer genom dessa tankar och gå till roten av problemet.