Hälsa och välmående efter graviditeten

En graviditet ställer en hel del krav på kroppen och bara för att den är över betyder inte att den också ställer om sig till hur den var innan. Detta är något som kommer att ske gradvis, men kan samtidigt variera en hel del från person till person.

Det finns många faktorer som spelar en roll i detta. En rätt så viktigt sådan är ålder. Ju yngre vi är desto lättare är det i regel för kroppen att återhämta sig, och det gäller för i stort sett allt som händer.

Ett område det där detta ofta är tydligt är huden och dess elasticitet. Någon som blir gravid i trettioårsåldern kommer mest troligt se en mycket långsammare återhämtning av huden än någon i tidiga tjugoårsåldern. Har man tur är det mer eller mindre bara tid som krävs för att magen ska dra ihop sig och bli mer eller mindre som tidigare.

Men för vissa återfår de raka bukmusklerna inte sin plats igen och magen fortsätter att hänga utåt något även hur länge man än väntar. Faktum är att det kan drabba så många som var tredje kvinna. Det är också vanligt bland dessa kvinnor att livskvaliteten anses vara kraftigt påverkad. Denna skada är dock något som kan hjälpas med bukplastik.

När det kommer till något som fysisk aktivitet har detta länge uppmuntrats redan under graviditeten. Och många som varit aktiv innan längtar att få komma tillbaka till träningen. Det är absolut positivt att börja träna efter graviditeten, men samtidigt måste man tänka på att kroppen har genomgått en hel del förändringar.

Bäckenbottenträning är något man kan börja med mer eller mindre direkt och många klarar även av lätt träning som promenader utan några problem. Har man sett till att träna under graviditeten är det ofta mycket lättare att börja med regelbunden träning igen.

Kvinnor som dock födde genom kejsarsnitt rekommenderas vänta med tyngre träningsformer minst två månader efter förlossningen. Men oavsett ens situation är det viktigt att hela tiden lyssna på kroppen och inte ta några onödiga risker.