Frisk rygg

Ryggen är en av de allra viktigaste kroppsdelarna att ta hand om för att hela kroppen ska må bra. Man brukar säga att bålen är kroppens kärna och för att ha en stark och stabil bål är det viktigt att träna både rygg- och magmuskler. Med en tränad rygg får du en bättre hållning, vilket i sin tur hjälper till att förebygga smärta och skador i muskler och leder.

Ont i rygg och nackeTyvärr så tar vi människor inte tillräckligt bra hand om våra ryggar och nästan alla drabbas någon gång av värk i rygg och nacke. Dagens stillasittande arbeten har gjort att många sitter fel, rör sig för lite samt blir stela och får muskelspänningar. Det många inte tänker på är att det ibland kan hjälpa med några enkla övningar per dag för att minska värken och göra musklerna mjukare och smidigare.

Om du är en av de som lider av ryggproblem och inte blir hjälp av egna övningar och stretching ska du inte tveka på att söka professionell hjälp. Det finns flera olika alternativ att välja bland beroende på vilken typ av skada du har. Du kan bland annat få hjälp mot ledskador av en kiropraktor medan en massageterapeut arbetar med att mjuka upp och förebygga skador i muskler.

Vissa väljer att ta värkmedicin, men detta maskerar bara symptomen, det är inte en långtidslösning, att träna upp musklerna i bålen kan dock hjälpa. När man känner att ryggen gör riktigt ont kan man lägga sig ned på golvet med rak rygg och lägga upp benen på så sätt att höft- och knälederna är i en 90 graders vinkel. Detta gör att trycket på ryggkotorna minskas så mycket det bara går och ryggmusklerna får chans att slappna av.

Fyra övningar som kan hjälpa att träna upp musklerna i bålen är:

  • Magspänningar – ligg på rygg, spänn magmusklerna och pressa ryggen ned mot underlaget. Håll 3-5 sekunder och slappa av, upprepa 10 gånger i 3 set.
  • Höftlyft – ligg på rygg med fotsulorna mot underlaget, spänn magmusklerna och höj upp höften kota för kota tills en rak linje kan dras från knäna till axlarna. Upprepa 10 gånger i 3 set.
  • Statisk press – samma utgångsläge, pressa ena knäet uppåt samtidigt som handen pressar tillbaka, ingen rörelse ska utföras. Håll 3-5 sekunder och byt sedan bet, upprepa 5 gånger per sida i två serier.
  • Plankan –  stå på knäna och armbågarna, eller på tåspetsarna och armbågarna om möjligt, rumpan ska vara i linje med kroppen, inte högre. Stå i 10-60 sekunder, upprepa 3 gånger.

En behandlingsform som visat stor effekt på nack- och ryggproblem är naprapati. En naprapat fokuserar på att minska dina muskelspänningar och få dina leder att fungera bättre. Naprapaten kollar på hela kroppens rörlighet och behandlar så att hela personen blir återställd, inte bara en viss punkt. Bor du i Stockholmsområdet finns en klinik, Naprapatiska, som har lång erfarenhet och god kunskap om kroppens anatomi och funktion. Kliniken ingår i en av Världens största naprapatkedja med hela 40 kliniker utspridda i Sverige och Norge.

Ta hand om din rygg, du har bara en och den ska bära dig hela livet.