Cykeln – ett fantastiskt fortskaffningsmedel och träningsredskap

Att träning är viktigt vet de flesta. Ett tips när det kommer till att få tid till din träning är att cykla till jobbet. Du sparar på detta sätt tid, och cykling är en fantastisk träningsform och fortskaffningsmedel.

Enligt Världshälsoorganisationen så minskar risken för diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, stress samt andra folksjukdomar. Så om du cyklar till och från arbetet så får du i de flesta fall tillräcklig träning för att leva ett hälsosamt liv. Du behöver alltså inte köpa en tävlingscykel och cykla det snabbaste du kan för att kroppen ska tacka dig. Det räcker med en vanlig cykeltur.

För din hälsas skull

Det som leder till ohälsa är som bekant för dålig kost och/eller för lite träning. WHO rekommenderar därför att vi i världen måste utöva mer fysisk aktivitet. I västvärlden har stressnivån ökat i och med industrialiseringens framfart. Folk spenderar allt mer tid på jobbet och negligerar i många fall sin träning på grund av exempelvis stress, tidsbrist, eller orkeslöshet.

När träningen blir lidande blir hela livspusslet lidande. Du får lättare att utveckla sjukdomar, din stressnivå minskar och du blir lättare trött. Forskare rekommenderar att du tränar 30 minuter per dag. Med hjälp av cykling kan du få in detta i din vardag.

Till cyklisternas fördel

Vi vet att cykling inte är något för alla. Och det gäller som sagt att hitta något som passar dig. Men folk som är pessimistiska gentemot cykling och sedan får cykla ett tag brukar oftast ändra uppfattning och ångra att de inte började cykla tidigare.

Fördelarna med att cykla är många. Många studier och undersökningar har gjorts på att jämföra pendlingscyklister med bil eller kollektivtrafikåkare. Studierna är alltid till cyklisternas fördel. De lever längre och det är mycket billigare än att ta bilen. Cykeln är ett fantastiskt fortskaffningsmedel vilket många har insett. Du borde cykla för din hälsas skull samt för miljöns skull.